Årets Felixbarometer visar klart och tydligt att svenskarna har en vilja och en ambition att leva och äta mer hållbart, men att hindren att göra det är många – såväl praktiska och rationella som emotionella. Avslutningsvis sammanfattar vi här våra lärdomar, och vad de betyder för oss på Felix i vårt fortsatta arbete med att göra hela Sverige godare:
Det behöver bli lättare att göra rätt
Många konsumenter vill göra bra matval, men hindras eftersom de upplever att det är svårt att navigera i stora mängder och ständigt skiftande information, och att avgöra vad som är ”bäst”. Här har vi som livsmedelsföretag ett viktigt ansvar att på ett tydligt och enkelt sätt guida till goda val.
Att äta hållbart ska inte behöva kosta mer än det smakar
Att äta hållbart upplevs inte bara mer kostsamt och tidskrävande, utan anses även samt ske på bekostnad av njutning, gemenskap och familjefrid. Felix kommer därför fortsätta arbeta med att ta fram och tillgängliggöra bra, hållbar, enkel och såklart supergod mat – för alla familjemedlemmar, för hela svenska folket.
Föreställningar och missuppfattningar om vad som är hållbar mat behöver motverkas och motbevisas
Vår undersökning visar att en rad föreställningar och missuppfattningar om vad som är ”bra” och ”dålig” mat inte bara spakar onödig stress och ångest, utan hindrar faktiskt fler från att göra hållbara matval. Även här har vi på Felix en stor möjlighet och ett ansvar att påverka. Genom att aktivt motverka och motbevisa dessa föreställningar och missuppfattningar kan vi få fler att välja hållbara val.