Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Uppdaterad november 2023
Detta dokument innehĂ„ller information om den behandling av personuppgifter* som utförs av Orkla Food Sverige AB som benĂ€mns nedan som “Orkla”, “vi” eller “oss”.
*Med “Personuppgifter” menas information som kan kopplas till dig som individ.
1. ĂndamĂ„len med vĂ„r behandling av personuppgifter, typer av personuppgifter, rĂ€ttslig grund och lagringstid.
1.1 VÄr behandling av personuppgifter sker inom ramen för norsk lagstiftning, inklusive personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen (GDPR). I korthet Àr ÀndamÄlen med Orklas behandling av personuppgifter att hantera förfrÄgningar frÄn konsumenter och andra, att tillhandahÄlla tjÀnster eller produkter, att hantera eller anpassa kommunikation och marknadsföring, att anpassa och förbÀttra produktutveckling och produktion av tjÀnster eller produkter, eller att hantera samarbete och kommunikation med affÀrskontakter. Nedan följer en mer detaljerad beskrivning.
1.2 Syftet med vÄr anvÀndning av personuppgifter och uppgift om vilka typer av personuppgifter vi kommer att anvÀnda
1.3 I avsnitt 1.4 â 1.9 nedan hittar du mer information om vĂ„r personuppgiftsbehandling i olika situationer dĂ€r du har varit i kontakt med oss. Informationen beskriver de specifika Ă€ndamĂ„l för vilka dina personuppgifter behandlas, vilka kategorier av personuppgifter Orkla behandlar, pĂ„ vilken rĂ€ttslig grund Orkla stöder behandlingen och hur lĂ€nge Orkla lagrar personuppgifterna.
Observera att flera av punkterna med information kan vara relevanta för dig samtidigt, till exempel om du besöker vÄr webbplats (punkt 1.4) och köper varor (1.7) och i samband med köpet skapar en profil i vÄr kundklubb (1.6).
1.4 Besök pĂ„ vĂ„ra webbplatser – Cookies och liknande teknik (“cookies”)
1.4.1 Orklas webbplatser anvĂ€nder cookies och liknande teknik (nedan gemensamt kallade “cookies”) som lagras pĂ„ din dator, mobiltelefon eller surfplatta, vanligtvis genom anvĂ€ndning av en webblĂ€sare. Cookies anvĂ€nds bland annat för att sĂ€kerstĂ€lla sĂ€ker inloggning, ge besökare en bĂ€ttre anvĂ€ndarupplevelse, ge tillgĂ„ng till olika webbplatsfunktioner, sĂ€rskilja besökare pĂ„ webbplatsen frĂ„n varandra, analysera hur vĂ€l vĂ„r webbplats och onlinetjĂ€nster fungerar samt för att kunna genomföra anpassad, intressebaserad annonsering. Detta innebĂ€r en större eller mindre grad av anvĂ€ndning av webbplatsanvĂ€ndarnas personuppgifter â som beskrivs nedan â och hjĂ€lper oss att förbĂ€ttra webbplatsen och göra vĂ„r digitala kommunikation mer relevant för mottagarna.
1.4.2 Besökare kan frivilligt vĂ€lja att godkĂ€nna anvĂ€ndningen av cookies, genom instĂ€llningar pĂ„ vĂ„r webbplats eller i sin webblĂ€sare. Du kan Ă€ndra instĂ€llningarna i din webblĂ€sare sĂ„ att du antingen blockerar cookies frĂ„n att laddas ner automatiskt eller att du fĂ„r ett val att ladda ner varje cookie. Du kan ocksĂ„ nĂ€r som helst radera cookies genom att gĂ„ till instĂ€llningarna i din webblĂ€sare. Hur detta görs beror pĂ„ vilken webblĂ€sare du anvĂ€nder. Se menyn “Internet/Sekretessalternativ” eller motsvarande i din webblĂ€sare för ytterligare instruktioner om hur din webblĂ€sare fungerar. Observera att om du sĂ€ger nej till cookies kan det pĂ„verka funktionaliteten pĂ„ vĂ„ra, sĂ„vĂ€l som andra, webbplatser.
1.4.3
Typ av personuppgifter som behandlas med cookies: IP-adress, typ av enhet och operativsystem, plats, webbplatsbeteende, klick, tid pÄ webbplatsen, etc | ||
ĂndamĂ„l | RĂ€ttslig grund | Lagringstid |
Prestandabaserade cookies: Dessa gör det möjligt för oss att rÀkna besök och trafikkÀllor sÄ att vi kan mÀta och förbÀttra prestandan pÄ vÄr webbplats. De hjÀlper oss att veta vilka sidor som Àr mest och minst populÀra och se hur besökare navigerar pÄ webbplatsen. All information som dessa cookies samlar in Àr aggregerad och dÀrför anonym. Om du inte tillÄter dessa cookies kommer vi inte veta nÀr du har besökt vÄr webbplats. | Ditt samtycke. | Se 1.4.4 (under tabellen) |
Funktionella cookies: Dessa gör det möjligt för webbplatsen att erbjuda förbÀttrad funktionalitet och personalisering. De kan stÀllas in av oss eller av tredje parts tjÀnsteleverantörer vars tjÀnster vi har lagt till pÄ vÄra webbplatser. Om du inte tillÄter dessa cookies kan det hÀnda att vissa eller alla dessa tjÀnster inte fungerar korrekt. | Ditt samtycke. | Se 1.4.4 (under tabellen) |
NödvÀndiga cookies: Dessa Àr nödvÀndiga för att webbplatsen ska fungera och kan inte stÀngas av i vÄra system. De stÀlls vanligtvis endast in som svar pÄ ÄtgÀrder som du gör, och som utgör en begÀran om tjÀnster, till exempel stÀlla in sekretessinstÀllningar, logga in eller fylla i formulÀr. Du kan stÀlla in din webblÀsare sÄ att den blockerar eller varnar dig om dessa cookies, men det kommer sannolikt medföra att vissa delar av webbplatsen inte kommer att fungera. Dessa cookies lagrar ingen personligt identifierbar information. | Orklas berÀttigade intresse av att sÀkerstÀlla att vÄra webbplatser fungerar för besökare. | Se 1.4.4 (under tabellen) |
Riktade cookies: Dessa stÀlls in av vÄra annonseringspartners. De kan anvÀndas av dessa företag för att skapa en profil av dina intressen och visa dig relevanta annonser pÄ andra webbplatser. De lagrar inte personlig information direkt, utan Àr baserade pÄ unik identifiering av din webblÀsare och internetenhet. Om du inte tillÄter dessa cookies kommer du att uppleva mindre riktad reklam. | Ditt samtycke. | Se 1.4.4 (under tabellen) |
1.4.4 Om du vill ha mer information om de cookies som kan anvĂ€ndas av denna webbplats, vad de anvĂ€nds till, tredje parts tillgĂ„ng till information som samlas in av cookies och hur lĂ€nge de anvĂ€nds, kan du hitta en lista med specifikationer i cookieinformationsrutan som du har tillgĂ„ng till nĂ€r du gĂ„r in pĂ„ webbplatsen, under “Cookie-instĂ€llningar”, eller i form av en klickbar sköldikon, vanligtvis tillgĂ€nglig lĂ€ngst ner till vĂ€nster, nĂ€r du besöker vĂ„r hemsida.
1.5 TĂ€vlingar och andra kampanjer
Typ av personuppgifter: FullstÀndigt namn, e-postadress, telefonnummer, födelsedatum, svar eller annan anteckning i samband med tÀvlingen, t.ex. foto pÄ dig sjÀlv, etc. |
||
ĂndamĂ„l |
RĂ€ttslig grund |
Lagringstid |
Hantera ditt deltagande i kampanjen, inklusive att kontakta dig om du vinner. |
NödvÀndigt för att fullgöra ett avtal med dig (deltagande i kampanj). |
Uppgifterna kommer att raderas inom en rimlig tid efter att kampanjen har avslutats. Tidpunkten för radering kan anges i kampanjvillkoren. |
Publicering av vinnare i kampanj/tÀvling pÄ hemsida eller i sociala medier |
Ditt samtycke |
Uppgifterna kommer att publiceras sÄ lÀnge publiceringen anses vara relevant för Orkla-företagets marknadsföring av tÀvlingen, men vi kommer att sluta publicera informationen om du Äterkallar ditt samtycke. |
1.6 Lojalitetsprogram eller kundklubbar samt prenumerationer pÄ nyhetsbrev och erbjudanden frÄn oss
Typ av personuppgifter: FullstÀndigt namn, Älder, kön, e-postadress, adress, telefonnummer, födelsedatum, information om vilka varor eller tjÀnster du har köpt i vÄra webbutiker och tidpunkt för köpet, ditt samtycke till kommunikation frÄn oss och historik över detta. | ||
ĂndamĂ„l | RĂ€ttslig grund | Lagringstid |
Administrera medlemskap i kundklubbar, lojalitetsprogram eller prenumerationer pÄ nyhetsbrev och erbjudanden, som ger tillgÄng till erbjudanden och annan information om vÄra produkter. | NödvÀndigt för att fullgöra ett avtal med dig. | Informationen anvÀnds tills du avslutar din prenumeration eller ditt medlemskap. |
Skicka nyhetsbrev och erbjudanden till medlemmar i kundklubbar eller lojalitetsprogram, eller prenumeranter pÄ nyhetsbrev och erbjudanden. | NödvÀndigt för att fullgöra ett avtal med dig. I vissa fall har du ocksÄ gett ditt samtycke vid registreringen. | Informationen anvÀnds tills du avslutar din prenumeration eller ditt medlemskap. |
Personalisering av innehÄllet i nyhetsbrev och erbjudanden för att förfrÄgan ska matcha dina antagna preferenser med avseende pÄ vÄra produkter och erbjudanden. Anpassningen baseras pÄ uppgifter som du har lÀmnat till oss i samband med registrering m.m. samt vilka produkter du har köpt i vÄra webbutiker och köptidpunkterna. | Orklas berÀttigade intresse av effektiv marknadsföring. | Informationen anvÀnds tills du avslutar din prenumeration eller ditt medlemskap. |
Personalisering av innehÄllet i nyhetsbrev och erbjudanden frÄn Orkla för att förfrÄgan ska matcha dina förmodade preferenser nÀr det gÀller vÄra produkter och erbjudanden. Anpassningen baseras pÄ uppgifter som du har lÀmnat till oss i samband med registrering m.m., samt vad du har köpt i vÄra webbutiker och tidpunkter för köpet, samt information frÄn tredje part, vilket gör det möjligt för oss att förutse vilka produkter du kan vara intresserad av, sÄsom (i) förmodad inkomst, intressen och familjesituation, (ii) vilka webbsidor du har besökt och annonser du har klickat pÄ, (iii) dina klick i vÄra nyhetsbrev | Ditt samtycke. | Informationen anvÀnds tills du avslutar din prenumeration eller ditt medlemskap eller du Äterkallar ditt samtycke. |
Din insamlade bonuspoÀng eller liknande, för att kunna ge dig olika förmÄner. | NödvÀndigt för att fullgöra ett avtal med dig. | Raderas nÀr du sÀger upp din prenumeration eller ditt medlemskap. |
Baserat pÄ ditt köp av produkter i vÄr webbutik kan vi anpassa visningen av annonser pÄ internet till andra personer med liknande egenskaper/intressen som du. | Orklas berÀttigade intresse av effektiv marknadsföring. | Raderas nÀr du avslutar din prenumeration eller ditt medlemskap, eller nÀr du begÀr att anvÀndningen av dina uppgifter pÄ detta sÀtt ska upphöra. |
1.7 Inköp av varor eller tjÀnster frÄn oss i webbutiker eller via telefonförsÀljning
Typ av personuppgifter: FullstÀndigt namn, e-postadress, adress, telefonnummer, köp- och leveranshistorik, födelsedatum, produktens placering i kundvagnen pÄ webbplatsen | ||
ĂndamĂ„l | RĂ€ttslig grund | Lagringstid |
Administration av anvÀndarkonto i webbutiken, vilket innebÀr lagring av kontaktuppgifter och dina bestÀllningar.  | NödvÀndigt för att fullgöra ett avtal med dig. Orklas berÀttigade intresse av att tillhandahÄlla god kundvÄrd. | Informationen lagras tills du raderar ditt anvÀndarkonto. |
Hantering av bestÀllningar för köp av varor eller tjÀnster och leverans av dessa, utskick av orderbekrÀftelse till dig och uppföljning av eventuella reklamationer. | NödvÀndigt för att fullgöra ett avtal med dig, och för att uppfylla dina rÀttigheter enligt köplagen och vÄra skyldigheter. | För kunder med en registrerad kundprofil/konto: Uppgifter om pÄgÄende och tidigare köp sparas tills du begÀr att de raderas, eller 730 dagar efter din senaste inloggning. För kunder utan registrerad profil (engÄngsköp): 12 mÄnader. |
Lagring av bokföringsinformation om leverans | Att Orkla mÄste uppfylla en rÀttslig förpliktelse | Lagringstiden följer av bokföringslagstiftning. |
Om du har loggat in som anvÀndare i en av Orklas webbutiker och har produkter i din varukorg utan att slutföra din shopping eller utcheckning, kan vi spara din varukorgsinformation sÄ att vi kan skicka ett e-postmeddelande till dig som pÄminner dig om din varukorg vid ett senare tillfÀlle. Detta kommer endast att ske om du Àr medlem i en kundklubb eller lojalitetsprogram, eller prenumererar pÄ nyhetsbrev och erbjudanden, se 1.6. | BerÀttigat intresse av försÀljning och marknadsföring av vÄra produkter | Raderas inom tre mÄnader.  |
AnvÀndning av inköpsinformation vid analys av köptrender, för personalisering av kommunikation, reklam och lager. | Orklas berÀttigade intresse av effektiv kommunikation med konsumenter. | Endast anonymiserade uppgifter anvÀnds (se 2.2). |
Marknadsföring och försÀljning av vÄra produkter per telefon | Orklas berÀttigade intresse av försÀljning av produkter | För medlemmar i kundklubbar och prenumeranter pÄ nyhetsbrev, tills du avregistrerar dig eller begÀr att förfrÄgningar via telefon ska avslutas. För andra personer hÀmtas telefonnummer frÄn tredje parts register och lagras inte av Orkla. |
1.8 FörfrÄgningar till oss om vÄra produkter, tjÀnster eller verksamhet
Typ av personuppgifter: FullstÀndigt namn, e-postadress, telefonnummer, innehÄll i förfrÄgan till Orkla | ||
ĂndamĂ„l | RĂ€ttslig grund | Lagringstid |
Hantering av förfrÄgningar om information, vÀgledning, klagomÄl, ansprÄk etc. | Orklas berÀttigade intresse av god kundvÄrd. För att genomföra ett avtal med konsumenten som frÄgar. I vissa fall kan behandlingen av personuppgifter vara nödvÀndig för att uppfylla en rÀttslig förpliktelse som Ävilar Orkla-bolaget, till exempel för att hantera en reklamation eller för att bokföra betalningsinformation enligt bokföringslagen. | Vi raderar personuppgifter i Àrenden som rör reklamationer sex mÄnader efter den senaste kontakten. I fall relaterade till skador behÄller vi informationen i tre Är. I Àrenden som rör sponsring raderas uppgifterna inom tvÄ mÄnader frÄn den senaste kontakten. |
AnvÀndning av förfrÄgningar för att anpassa Orklas produkter, tjÀnster eller marknadsföring. | Orklas berÀttigade intresse av att tillhandahÄlla bra produkter, tjÀnster och marknadsföring.  | Raderas inom sex mÄnader efter senaste kontakt. |
AnvÀndning av förfrÄgningar i samband med produktÄterkallelser. | Orklas berÀttigade intresse av att tillhandahÄlla bra produkter. I vissa fall kan behandlingen vara nödvÀndig av sÀkerhetsskÀl, sÀrskilt för att skydda mÀnniskors liv och hÀlsa. | Raderas inom sex mÄnader efter senaste kontakt. |
Behandling av andra förfrÄgningar | Orklas berÀttigade intresse av god kundvÄrd.  | Raderas inom sex mÄnader efter senaste kontakt. |
1.9 Deltagande i marknadsundersökningar
Typ av personuppgifter: FullstÀndigt namn, e-postadress, telefonnummer, Älder, dina marknadsundersökningssvar | ||
ĂndamĂ„l | RĂ€ttslig grund | Lagringstid |
Marknadsundersökning via e-post eller andra elektroniska kanaler. Syftet Àr att förbÀttra vÄra produkter och vÄr marknadsföring. | Samtycke eller avtal med dig (medlemskap) ger oss grunden för förfrÄgan. Behandlingen av dina svar baseras pÄ vÄrt berÀttigade intresse av att förbÀttra vÄra egna produkter och vÄr marknadsföring | Svaren anonymiseras omedelbart (se 2.2). |
2. Radering och anonymisering
2.1 Personuppgifter kommer att raderas efter den lagringsperiod som anges i tabellerna i avsnitt 1.4 â 1.9.
2.2 Som alternativ till radering kan vi ta bort identifierande uppgifter frÄn personuppgifterna sÄ att uppgifterna inte lÀngre kan kopplas till dig (anonymisering). Detta kan till exempel vara aktuellt vid anvÀndning av informationen i vÄrt erfarenhetsarkiv och för att sammanstÀlla analyser och statistik, samt för att anpassa och utveckla Orklas marknadsföring och produkter till konsumenters önskemÄl och behov.
3. Behandling av personuppgifter via tredje part
3.1 Orkla kan anvÀnda tredje part (personuppgiftsbitrÀden) för att behandla dina personuppgifter. VÄr anvÀndning av personuppgiftsbitrÀden regleras i personuppgiftsbitrÀdesavtal som vi ingÄr med sÄdana parter, i enlighet med tillÀmplig lagstiftning.
3.2 Personuppgifter kommer normalt att lagras i, och behandlas frÄn, lÀnder inom Europeiska ekonomiska samarbetsomrÄdet (EES).
3.3 I vissa fall kan Orkla ingÄ avtal med personuppgiftsbitrÀden i tredje land (lÀnder utanför EES). I sÄdana fall kommer grunden för överföringen att vara nÄgot av följande:
i. Landet Àr godkÀnt av EU-kommissionen enligt ett beslut om adekvat skyddsnivÄ, vilket innebÀr att landet vÀrnar om den personliga integriteten pÄ ett sÀtt som Àr likvÀrdigt med det som krÀvs för lÀnder inom EES; eller
ii. Orkla har ingÄtt ett avtal med personuppgiftsbitrÀdet pÄ grundval av standardklausuler för dataskydd som antagits av Europeiska kommissionen (vÀnligen kontakta oss via formulÀret i avsnitt 4.1 om du vill ha en kopia av dessa); eller
iii. Annan godkÀnd grund för överföringen.
3.4 Vid behandling enligt punkterna ii) eller iii) ovan gör Orkla bedömning av skyddsnivÄn i tredjelÀnder dÀr personuppgifter behandlas. Om det visar sig vara nödvÀndigt kommer Orkla att vidta ytterligare ÄtgÀrder för att sÀkerstÀlla att skyddsnivÄn för personuppgifter Àr likvÀrdig med den som krÀvs av personuppgiftsbitrÀden inom EES.
4. Dina rĂ€ttigheter â Kontaktpunkter pĂ„ Orkla.
4.1 Inledning â och kontaktpunkter för att utöva dina rĂ€ttigheter
Om du vill uppdatera eller Ă„terkalla dina samtycken, eller vill se, korrigera eller radera dina personuppgifter i samband med en tjĂ€nst frĂ„n oss, t.ex. nyhetsbrev via e-post, anvĂ€ndare i en webbutik eller kundklubb, kan du göra sĂ„dana Ă€ndringar pĂ„ “min sida” etc., eller klicka pĂ„ lĂ€nken lĂ€ngst ner i nyhetsbrevet.
Om du vill utöva andra rĂ€ttigheter som du har i samband med vĂ„r behandling av dina personuppgifter – se avsnitt 4.2 till 4.8 nedan – vĂ€nligen kontakta oss genom att fylla i detta formulĂ€r.
4.2 RÀtt till rÀttelse
Du har rÀtt att fÄ felaktiga personuppgifter om dig rÀttade utan onödigt dröjsmÄl, och att fÄ ofullstÀndiga personuppgifter kompletterade.
4.3 RĂ€tt till radering
Du har rÀtt att fÄ personuppgifter om dig raderade utan onödigt dröjsmÄl i följande fall:
a. personuppgifterna inte lÀngre Àr nödvÀndiga för de ÀndamÄl för vilka de samlades in eller behandlades,
b. om du Äterkallar det samtycke som behandlingen grundar sig pÄ och det inte finns nÄgon annan rÀttslig grund för behandlingen,
c. du invÀnder mot behandlingen och Orkla har inte nÄgra berÀttigade intressen i behandlingen som vÀger tyngre Àn ditt intresse av att den upphör (se punkt 4.7 nedan), eller
d. personuppgifterna har behandlats pÄ ett olagligt sÀtt.
Orkla Àr dock inte skyldigt att radera dina personuppgifter om det Àr nödvÀndigt för Orkla att kunna fortsÀtta behandla dina personuppgifter för att uppfylla skyldigheter enligt nationell lagstiftning eller för att faststÀlla, utöva eller försvara rÀttsliga ansprÄk.
4.4 RĂ€tt att Ă„terkalla samtycke
Du har rÀtt att Äterkalla ditt samtycke om detta Àr Orklas rÀttsliga grund för behandling av dina personuppgifter. I sÄdana fall kommer Orkla att upphöra med sÄdan behandling av personuppgifter.
4.5 RÀtten till tillgÄng och dataportabilitet
Du har rÀtt att fÄ information om huruvida Orkla behandlar personuppgifter om dig. DÄ har du rÀtt till information om behandlingen, inklusive vilka personuppgifter som lagras och hur de behandlas. Du kommer att fÄ denna information kostnadsfritt, sÄvida inte begÀran upprepas. I sÄ fall kan Orkla krÀva skÀlig ersÀttning för att behandla begÀran.
Du har rÀtt att fÄ personuppgifter som du har lÀmnat till Orkla i ett strukturerat, allmÀnt anvÀnt och maskinlÀsbart format och har rÀtt att fÄ dessa uppgifter överförda till en annan personuppgiftsansvarig, förutsatt att behandlingen grundar sig pÄ samtycke eller avtal och att behandlingen utförs automatiskt.
4.6 RÀtten till begrÀnsning av behandling
Du har rÀtt att krÀva att behandlingen av dina personuppgifter begrÀnsas i följande fall:
a. du bestrider personuppgifternas korrekthet och begrÀnsningen kommer dÄ att gÀlla under en period som gör det möjligt för Orkla att verifiera riktigheten av personuppgifterna,
b. behandlingen Àr olaglig, du motsÀtter dig radering av dina personuppgifter och istÀllet begÀr att anvÀndningen av dina personuppgifter begrÀnsas;
c. Orkla behöver inte lÀngre personuppgifterna för ÀndamÄlet med behandlingen, men du behöver dem för att faststÀlla, göra gÀllande eller försvara rÀttsliga ansprÄk, eller
d. du har invÀnt mot behandlingen av personuppgifter i avvaktan pÄ verifiering av huruvida Orklas berÀttigade intresse av behandlingen vÀger tyngre Àn ditt intresse av att behandlingen upphör.
Om behandlingen av dina personuppgifter har begrÀnsats ska sÄdana personuppgifter, förutom lagring, endast behandlas med ditt samtycke eller för att faststÀlla, utöva eller försvara rÀttsliga ansprÄk eller för att skydda nÄgon annans rÀttigheter. Om behandlingen av dina personuppgifter har begrÀnsats ska Orkla meddela dig innan begrÀnsningen av behandlingen upphÀvs.
4.7 RÀtt att göra invÀndningar
Du har rÀtt att invÀnda mot behandling av personuppgifter om dig som grundar sig pÄ Orklas berÀttigade intressen. I ett sÄdant fall kommer Orkla att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter, sÄvida inte Orklas berÀttigade intresse av behandlingen vÀger tyngre Àn ditt intresse av att behandlingen upphör eller om behandlingen Àr nödvÀndig för att faststÀlla, göra gÀllande eller försvara rÀttsliga ansprÄk.
Du har ocksÄ rÀtt att invÀnda mot Orklas anvÀndning av dina personuppgifter för direktmarknadsföring. Om du utövar denna rÀttighet kommer Orkla att upphöra med sÄdan anvÀndning av dina personuppgifter.
4.8 RÀtten att klaga pÄ vÄr behandling av dina personuppgifter
Om du anser att vi inte har uppfyllt de rÀttigheter du har i förhÄllande till de personuppgifter vi behandlar om dig skulle vi uppskatta om du kontaktar oss via formulÀret i avsnitt 4.1. Du kan be att fÄ din begÀran bedömd av Orklas dataskyddsombud genom att ange detta i din förfrÄgan till oss.
Du har ocksÄ rÀtt att klaga pÄ Orklas behandling av dina personuppgifter till relevant tillsynsmyndighet. För personer i Sverige görs detta genom att skicka ett klagomÄl till den svenska dataskyddsmyndigheten: e-post: imy@imy.se , telefon: 08-657 61 00.
5. Ăndringar i integritetspolicyn
Orkla kan komma att justera och anpassa denna integritetspolicy. Du kan nÀr som helst besöka den hÀr sidan sjÀlv och kontrollera om uppdateringar har gjorts. Denna sekretesspolicy uppdaterades senast som publicerad högst upp pÄ sidan.
Genom att bli medlem i Klubb Felix godkÀnner du dessa villkor.
1. AllmÀnt
Arrangör och Àgare av klubben:
Orkla Foods Sverige AB
Box 4249
203 13 Malmö
2. Medlemskap:
För att kunna bli medlem i Klubb Felix mÄste du vara folkbokförd i Sverige samt vara minst 16 Är fyllda.
Medlemskapet Àr personligt och fÄr ej överlÄtas. Det Àr ej tillÄtet att inneha flera konton i Klubb Felix. Arrangören har rÀtt att dra in eller avsluta dina medlemskap vid misstanke om att du har flera konton. Medlemskapet Àr begrÀnsat till privatpersoner och Àr ej öppet för företag. För att bli medlem mÄste du ha en aktuell och giltig e-postadress.
Medlemskapet i Klubb Felix Ă€r kostnadsfritt och du behöver inte köpa nĂ„got för att bli medlem. Du kan avsluta ditt medlemskap nĂ€r du vill, detta gör du genom att skicka en förfrĂ„gan om att avsluta ditt konto till klubbfelix@felix.se. Om du avslutar ditt medlemskap förlorar du de poĂ€ng som du har samlat in, samt de eventuella kuponger som finns under âMina kupongerâ som inloggad pĂ„ Klubb Felix.
Det datum dĂ„ du loggar in första gĂ„ngen och fĂ„r dina 10 vĂ€lkomstpoĂ€ng, kommer att utgöra âStartdatumetâ för ditt MedlemsĂ„r. MedlemsĂ„ret Ă€r de tolv (12) mĂ„nader som följer efter Startdatumet varje Ă„r. Under medlemsĂ„rets 12 mĂ„nader samlar du poĂ€ng och blir belönad pĂ„ de poĂ€ngnivĂ„er som triggar kuponger. Efter 12 mĂ„nader nollstĂ€lls ditt poĂ€ngsaldo och du fĂ„r pĂ„börja en ny resa mot gratisrĂ€tter och rabattkuponger i Klubb Felix. Tidpunkten dĂ„ du loggar in igen och fĂ„r dina nya 10 vĂ€lkomstpoĂ€ng utgör ditt nya âStartdatumâ och ett nytt medlemsĂ„r sĂ€tter igĂ„ng.
3. Om Klubb Felix
Klubb Felix Ă€r en klubb för allt det goda. Ju mer du gillar Felix, desto mer Felix fĂ„r du – nĂ€r du samlar poĂ€ng.
Du kan endast tjĂ€na poĂ€ng genom att som inloggad registrera en kod eller utföra andra poĂ€nggenererande aktiviteter i enlighet med den information som Klubb Felix dĂ„ och dĂ„ gĂ„r ut med. Koden du registrerar hittar du pĂ„ insidan av vĂ„ra frysta enportionsrĂ€tter, vilket innebĂ€r att du behöver köpa vĂ„ra produkter och registrera koderna för att fĂ„ poĂ€ng. PoĂ€ngen som du tjĂ€nar in Ă€r personliga och kan inte överföras till en annan person eller medlem. Du kan nĂ€r som helst se ditt poĂ€ngsaldo genom att logga in och besöka âMina poĂ€ngâ.
NÀr du blir medlem bjuder vi pÄ dina första 10 poÀng. DÀrefter behöver du registrera ytterligare 9 koder (90 poÀng) för att nÄ upp till 100 poÀng och trigga en gratisrÀtt; du fÄr alltsÄ den 10:e rÀtten gratis.
Eftersom det ingĂ„r en kod i din gratisrĂ€tt sĂ„ bjuder vi pĂ„ 10 poĂ€ng igen â dĂ€refter fĂ„r du registrera ytterligare 9 koder (90 poĂ€ng) för att trigga ytterligare en gratisrĂ€tt. Osv, osv.
Utöver att du fÄr gratisrÀtter efter varje uppnÄdd 100 poÀng (dvs 10 registrerade koder) fÄr du dessutom bonusrabatter lÀngs vÀgen i form av digitala kuponger. Vilka bonusrabatter och poÀngnivÄer detta gÀller kan du ta del av pÄ felix.se/klubbfelix/poÀngsystem.
4. Registrera kod
NÀr du registrerar en kod fÄr du poÀng i Klubb Felix. Den unika koden finns tryckt pÄ insidan av produktförpackningen pÄ Felix frysta enportionsrÀtter. Du mÄste alltsÄ köpa Felix enportionsrÀtter för att komma Ät koden och fÄ poÀng. Koden bestÄr av 9 tecken och kan innehÄlla bÄde siffror och bokstÀver. Du registrerar koden som inloggad pÄ Klubb Felix. Varje kod kan endast registreras en gÄng. För varje lyckad registrering fÄr du 10 poÀng.
5. Kuponger
Kupongerna i Klubb Felix Ă€r digitala och triggas automatiskt pĂ„ sidan âMina kupongerâ, i samband med att du uppnĂ„r en poĂ€ngnivĂ„ som ger kupong. Kupongerna bestĂ„r av en unik sifferkod samt en QR-kod, det Ă€r en av dessa koder som du registrerar i kassan nĂ€r du löser in kupongen.
NÀr du vill nyttja kupongen i kassan hos din matbutik Àr det frÄn din kupongsida pÄ Klubb Felix, som du scannar QR-koden eller visar upp aktiverad kupong, för att lösa in. Möjligheten till att bestÀlla en Print-kupong eller en SMS-kupong finns inte.
Kupongen kan aktiveras upp till 3 mĂ„nader efter att den har blivit tillgĂ€nglig under âMina kupongerâ pĂ„ Klubb Felix. Utöver att du fĂ„r en notis som inloggad pĂ„ Klubb Felix, om att kupongen finns tillgĂ€nglig i samband med att du uppnĂ„r en viss belöningsnivĂ„ â sĂ„ fĂ„r du dessutom ett mail som uppmĂ€rksammar att du har en tillgĂ€nglig kupong som vĂ€ntar (förutsatt att du har tackat ja till kommunikation via e-post). FrĂ„n det att du aktiverar din kupong Ă€r giltighetstiden 1 mĂ„nad för att lösa in kupongen, dĂ€refter blir den obrukbar.
6. Ansvar och rÀttigheter
Du som medlem i Klubb Felix Àr ansvarig för all aktivitet som sker via ditt medlemskonto. Detta innebÀr att du ocksÄ Àr ansvarig för att i sÄ hög grad som möjligt se till att endast du har tillgÄng till dina inloggningsuppgifter, som e-postadress och lösenord, och att du förvarar dessa sÀkert. Vi rÄder dig att anvÀnda ett unikt lösenord som du inte har anvÀnt till nÄgot annat konto. Om nÄgon obehörig kommer Ät ditt lösenord eller om ditt medlemskonto utsÀtts för intrÄng rekommenderar vi att du byter lösenord snabbt eller kontaktar vÄr support för ytterligare hjÀlp.
Arrangören ansvarar inte för:
Ăndringar kring medlemsvillkor:
Arrangören förbehĂ„ller sig rĂ€tten att nĂ€r som helst Ă€ndra i medlemsvillkoren för Klubb Felix. Vid större Ă€ndringar som kan pĂ„verka medlemskapet vĂ€sentligt, informeras medlemmarna via e-post. NĂ€r det dĂ€remot gĂ€ller mindre förĂ€ndringar i klubben och dess villkor och bestĂ€mmelser, som inte pĂ„verkar medlemskapet i nĂ„gon större grad, har Klubb Felix rĂ€tt att utföra dessa utan att skicka ut specifik information om uppdateringen. De uppdaterade villkoren gĂ€ller sĂ„ fort de publiceras pĂ„ Klubb Felix hemsida under âMedlemsvillkorâ. VĂ€nligen hĂ„ll dig uppdaterad om gĂ€llande medlemsvillkor pĂ„ Klubb Felix hemsida, hĂ€r finns alltid de senaste och gĂ€llande villkoren. Om du inte accepterar de nya villkoren har du alltid rĂ€tt att avsluta ditt medlemskap.